Metrot, junat, bussit, ratikat

Sain sähköpostiini eräältä lukijalta viestiä, jossa kyseltiin näistä lippuloista, nimittäin metro- ja junakorteista. Ajattelin kirjoitella vastauksen ihan kaikkien näkyville, sillä siellä voi olla muitakin jotka tuskailevat maanalaisten kanssa.

Barcelonassa ja sen lähialueilla on käytössä lippusysteemi, jonka lipuilla pääsee niin metroon (TMB), ferrocarriles-lähijuniin (Ferrocarriles de Catalunya, FGC), Renfe-lähijuniin (Rodalias de Catalunya), raitiovaunuun sekä linja-autoihin (TMB + muita yhtiöitä) .

Barcelona sekä lähiseudut on jaettu alueisiin (zonas), jolloin lipun "zona" riippuu siitä miten monen aluerajan yli ajattelit ajella: Barcelonan sisänenliikenne toimii yhden vyöhykkeen lipulla (1 zona), ja käsittääkseni alueita on aina 6 asti. Huomioithan, että vyöhykkeet ovat niin pitkittäin kuin poikittainkin, eli sivusuunnassa mentäessä, kirjainta vaihtaessa (a,b,c...) rajanylitys lasketaan yhdeksi zonaksi lisää.
Barcelonan metrokartta (suurempi kuva) : metrolla voi kulkea kaikkialle 1 zonan-lipulla
Suur-Barcelonan alue (el área metropolitana de Barcelona), vyöhykkeet. 

Joka kerta, kun lippu leimataan metro- tai juna-alueelle, linja-autoon tai ratikkaan mennessä, sen toiselle puolelle leimautuu numerosarja, jonka ensimmäiset neljä numeroa kertovat päivämäärän, ja seuraavat neljä leimauksen kellonajan. Koodin viimeiset kaksi numeroa ilmoittavat, kuinka monta matkaa kortissa on vielä jäljellä.

Kerran leimattulla lipulla voi hurvitella alueesta riippuvan ajan verran ilman, että kulkuneuvonvaihdossa kone tekisi uutta leimaa. Eli esimerkiksi 1 vyöhykkeen lipun leimaamishetkestä sinulla on 1 tunti ja 15 minuuttia leimata lippua uudelleen ilman, että menetät toisen matkan. Tämä kuitenkin onnistuu VAIN (!!) kulkuneuvotyyppiä vaihtaessa, eli esimerkiksi metrosta junaan tai vaikkapa linja-autosta raitovaunuun vaihtaessa. Jos joudut vaihtamaan metrolinjaa, ja metrokarttaan kyseiselle asemalle on merkitty kaksi eri väristä linjaa, vaihto tapahtuu maan alaisten tunneleiden kautta ilman uudelleen leimausta. Ainoa sääntö on, ettet saa poistua aseman ulosmenoporteista, jos jatkat matkaa, etkä halua uutta leimaa korttiisi.

Tarjolla on monenlaista lippua, joista yleisimmät ovat yhden matkan lippu (ekonomisesti huono vaihtoehto), kymmenen matkan lippu (T-10), 30 päivän lippu, jonka aikana voi tehdä 50 matkaa (T-50/30), kuukauden lippu (T-Mes), päivälippu (T-Dia), kolmannesvuosilippu (T-trimestre) ja nuorisolippu alle 25-vuotiaille (T-Jove). Renfellä voi ostaa lippuja myös tiettyyn päämäärään. Lippuja voi ostaa metro- ja juna-asemien automaateista sekä käteisellä että kortilla.
Hinnat lipuille ovat nousseet joka vuoden alussa kovaa kyytiä, ja tällä hetkellä mm. tuo itselläni käytössä oleva yhden vyöhykkeen 50 matkaa 30 päivässä- lippu maksaa 37 euroa. Lippujen hintoja täällä.

Metro kulkee maanantaista torstaihin, sekä sunnuntaisin ja pyhäpäivinä 05:00-24:00 välisenä aikana. Perjantaisin ja pyhiä edeltävänä päivänä 05:00-02:00. Lauantaisin metro kulkee läpi yön. Ensimmäiset ja viimeiset ajat kertovat, milloin viimeiset metrot lähtevät linjojen päästä. Linjojen keskivaiheilla kulkee siis vielä n. 20-30 minuuttia myöhemmin yön viimeinen metro.

Linja-autoliikenne riippuu määränpäästä, mutta niitäkin löytyy aika paljon: kannattaa katsoa itselleen ne toimivimmat TMB:n nettisivuilta. Yöbusseja kulkee aika moneen paikkaan myös, tosin niiden ajotiheys on päivävuoroja pidempi.

Tunnisteet: ,